Design nu med två Guldägg

Under Guldäggsgalan 2016 kommer två Guldägg i Design att delas ut, i kategorierna Identitetsdesign och Förpackningsdesign.



Under Guldäggsgalan 2016 kommer två Guldägg i Design att delas ut, i kategorierna Identitetsdesign och Förpackningsdesign. 

- Design blir en allt viktigare faktor för att bygga starka varumärken. Därför tycker jag att det är väldigt roligt att vi i år har två guldägg för design, Identitetsdesign och Förpackningsdesign. Det visar också att Gulägget som tävling speglar hur vår bransch faktiskt utvecklas, säger Marie Rudolphie, ledamot i KOMMs styrelse samt i Guldäggets Tävlingsgrupp och till vardags vice vd på Identity Works. 

Förpackningsdesign: 
Kategorin förpackningsdesign innefattar olika former av paketering av ett varumärkes produkt eller tjänst.

Identitesdesign:
Kategorin identitetsdesign innefattar visualiseringar av ett varumärkes identitet. Det kan vara i form av grafiska eller rörliga identitetsprogram, olika former av fysiska, kommersiella miljöer, som t ex konceptbutiker, utställningar och restaurangkoncept men också tryckt material, som t ex böcker, affischer och magasin. 

Dessutom utökas kategori Hantverk med en fjärde underkategori där redaktionell formgivning ingår som heter Grafisk form. 

Grafisk form:
Redaktionell formgivning. Det kan till exempel vara böcker, magasin och affischer.  

Inlämningen öppnar imorgon, onsdag 9 december med deadline 27 januari. 
Guldäggsgalan äger rum den 20 april.