På CES 2016 presenterar TCL en ny produktfamilj

Världens tredje största tv-varumärke lanserar Xclusive-serien (S99) med framsteg inom 4K, High-Dynamic Range-prestanda och Quantum Dot-tekniken som ger optimal tv-tittning samt den nya supertunna Cityline-serien (S79).



TCL, en ledande kinesisk tillverkare av konsumentelektronik och en av världens största tv-tillverkare, lanserar i dag en ny familj av QUHD-produkter som innehåller TCL Ultra HD 4K S99-serien samt TCL Ultra HD 4K S79-serien. 

Det nya produktutbudet har ledande high-dynamic range-prestanda (HDR) från Dolby Vision med klara, levande färger och kontraster, Quantum Dot-teknik som ger en exceptionell färgupplösning och skärpa samt avancerad Ultra HD 4K-teknik med större variation av olika innehållsalternativ. Företaget visar också upp sin ledande 110-tums välvda 4K Ultra High-Definition-tv (UHD), som man tidigare tilldelats CES Innovation Award för.

TCL Xclusive-serien (S99): En kombination av den bästa bild- och ljudkvaliteten, designen och funktionen

Den nya Xclusive-serien (S99) har en nordisk formgivning och ger tittaren optimal bildkvalitet, hög ljudkvalitet från Harman/Kardon och ett kraftfullt ljud- och videosystem för att skapa en exklusiv tv-upplevelse. Genom att integrera banbrytande HDR-skärmteknik, Quantum Dot-teknik och UHD-upplösning, får de 65 tum stora tv-apparaterna i S99-serien så kallad WCG – wide color gamut – och en ljusstyrka på upp till 1000 nit som ger bättre färgupplösning och skärpa.

För att kunna leverera det senaste inom HDR-teknik har TCL gått samman med Dolby Vision, och S99-serien innehåller Dolbys prisbelönta HDR-teknik. Dolby Vision HDR har en ljusstyrka som är upp till tre gånger intensivare än dagens standard Ultra HD-tv-apparater, vilket ger verklighetstrogna färger och detaljer medan den djupa svärtan ger en helt ny nivå av fyllighet och precision.

”Den nya Xclusive-serien (S99) kombinerar det allra senaste inom tv-teknik som HDR-prestanda, 4K-upplösning och Quantum Dot-skärm för att ge tittaren en bioupplevelse i hemmet”, säger Warren Wang, vd för Overseas Business Center, TCL Multimedia. 

”Produktserien lever upp till TCL:s löfte att leverera branschledande teknik, elegant formgivning och gedigna innehållsalternativ till ett pris som kunderna uppskattar.”TCL:s nya 65-tums Xclusive-serie (U65S9906) kommer att kunna köpas under andra halvåret 2016 i Europa. 

TCL Cityline-serie (S79): Lyx kombineras med ultratunn stil – till ett överkomligt pris

TCL:s Cityline-serie (S79) med en ultraslimmad design (tjockleken är bara 9,9 mm) har samma framstående teknik som finns i den nya UHD-familjen för att ge tittaren en fantastisk upplevelse, till exempel Wide Color Gamut-tekniken som kan förbättra färgomfånget med upp till NTSC 96 % för att ge mer levande färger. 

TCL Cityline-serien (S79) är också utrustad med ett särskilt ”fotbollsläge” som ger optimal tittarupplevelse under tv-sända fotbollsmatcher.TCL Cityline-serien (S79) kommer att finnas i tre storlekar (50, 55 och 65 tum) med säljstart första kvartalet 2016 i Europa. 

TCL uppmärksammas på CES av CTA för sin 110-tums välvda Ultra HD-tv

TCL visar också upp sin prisbelönta 110-tums välvda UHD-tv i sin CES-monter och på presseventet. Den välvda 110-tums-tv:n utsågs nyligen av CES till hedersdeltagare vid 2016 Innovation Awards som sponsras av Consumer Technology Association (CTA)™. Tv:n innehåller många olika innovativa tekniker och egenskaper som ger konsumenterna en oöverträffad visuell upplevelse. De nya egenskaperna är bland annat:

●     Intelligent och dynamisk bakgrundsbelysning samt local dimming-teknik som ger bättre kontrast och förbättrad bildkvalitet.

●     High Dynamic Range som skapar dramatisk kontrast

●     Wide color gamut-teknik som ger ett bredare färgspektrum

●     Förbättrad skärpa och skarpare bilder 

Tv:n har också unika designelement för att kunna integreras sömlöst i hemmet, och dess stora, högkvalitativa 110-tumsskärm med 4K-upplösning gör att tittarna kan uppslukas av realistiska och skarpare bilder och få en mer fängslande upplevelse.

TCL uppmärksammades också på CES 2016 efter att man utnämnts till IDG:s listor Top 10 Brands from China, Global Top 50 CE Brands och Global TV Brands Top 20. Företagets mission är att bli en del av de familjestunder som vi värderar så högt och ge spänning åt vardagen till målgruppen unga familjer med sina prisöverkomliga, tekniska livsstilsinnovationer. Målet är inställt på att bli ett av världens mest välrespekterade teknikmärken och framtidens TCL-varumärke kommer att erbjuda visuellt och funktionellt attraktiva egenskaper såväl som funktionella och känslomässiga fördelar för konsumenterna.